Puhelinmyyntikielto – Ohjeet suoramarkkinoinnin eston tekemiseen

Ärsyynnytkö, kun puhelimeen vastatessasi luurin toisessa päässä alkaa puhelinmyyjän loppumaton papatus? Sapettaako, kun näet saman tuntemattoman numeron soittaneen sinulle 5 kertaa tunnin sisällä? Et ole yksin. Lähes kolme neljästä suomalaisesta ei haluaisi ottaa vastaan puhelinmyyjien puheluita.

Puhelinmyyntikiellon avulla voit estää suurimman osan häiritsevistä soitoista, mutta sekään ei aina lopeta myyjien yhteydenottoja täydellisesti. Lue kootut ohjeemme, kuinka päästä eroon ärsyttävästä puhelinmarkkinoinnista.

Mistä puhelinmyyjät saavat numeroni?

Puhelinmarkkinointia harjoittavat yritykset keräävät ihmisten yhteystietoja monin eri tavoin. Osa tiedoista on saatu käyttäjiltä itseltään esimerkiksi johonkin palveluun rekisteröitymisen yhteydessä, osa voi olla ostettu erilaisista rekistereistä. Jotkut puhelinmyyntifirmat käyttävät järjestelmiä, jotka arpovat puhelinmyyjilleen numeroita loputtomalta liukuhihnalta.

Tietosuoja-asetuksen mukaan rekisterinpitäjä joutuu kertomaan kuluttajalle tietojen keräysvaiheessa, jos niitä aiotaan käyttää suoramarkkinointiin. Jos rekisterinpitäjä jättää tämän kertomatta, ei tietoja saisi tähän tarkoitukseen käyttää. On kuitenkin selvää, että kaikki eivät jaksa kahlata jokaisen nettipalvelun tai uutissivuston tietosuojalausekkeita läpi, ja lopputuloksena saattaa olla aamutuimaan pärähtävä puhelinmyyjän soitto.

Puhelinmyyntiä ja muuta suoramarkkinointia harjoittavat yritykset ostavat yhteystietoja sekä yksityisistä että myös julkisista rekistereistä. Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että joukkoon kuuluu monia verovaroin ylläpidettyjä tahoja.

Esimerkiksi Väestörekisterikeskus myy henkilö- ja osoitetietoja suoramarkkinointiin, mielipide- ja markkinatutkimuksiin sekä sukututkimuksiin. Jokaisella rekisterin kuuluvalla ihmisellä on kuitenkin myös oikeus kieltää omien tietojensa luovutus näihin tarkoituksiin. Asiasta ei kuitenkaan huudella – kenties siksi, että Väestörekisterikeskus ansaitsee tietojen myymisellä suuria summia vuosittain.

Jos haluat kieltää Väestörekisterissä olevien tietojesi luovutuksen puhelinmyyntiin tai muuhun markkinointiin, voit tehdä sen verkkopankkitunnusten avulla ”Tarkista tietosi!” -palvelussa tai maistraatissa.

Myös Traficom eli Liikenne- ja viestintävirasto myy henkilö- ja osoitetietoja suoramarkkinointia varten. Traficom voi luovuttaa tietoja vain autoiluun liittyvään markkinointiin, kuten katsastusyritysten tai autoliikkeiden mainostamiseen. Jos et halua tietojesi päätyvän näille tahoille, voi niiden luovuttamisen kieltää.

Suoramarkkinointikiellon Traficomin tietoihin voi tehdä sähköisesti tai puhelimitse. Täältä löydät lisää tietoa Traficomin tiedonluovutuskielloista.

Miten voin estää puhelinmyyjien soittelun?

Siinä missä moneen muuhun suoramarkkinoinnin lajiin täytyy erikseen saada lupa, on puhelinmyynti lähtökohtaisesti sallittua. Voit kieltää puhelinmyynnin joko yrityskohtaisesti tai keskitetysti muutaman eri palvelun avulla.

Kuluttajalla on aina oikeus tietää, mistä lähteestä hänelle soittava puhelinmyyjä on saanut tietonsa. Jos ilmoitat myyjälle ettet halua tietojasi käytettävän markkinointitarkoituksiin, ei kyseinen taho saa lain mukaan enää ottaa sinuun yhteyttä.

Puhelinmyynnin lopettamiseksi ei ole yksiselitteistä taikakeinoa. Suurin osa häiritsevästä puhelinmyynnistä loppuu kuitenkin käyttämällä suoramarkkinoinnin rajoituspalvelua.

Telemarkkinointikielto

Suomen Telemarkkinointiliitto Ry:n eli STML:n kannattajajäsenet voivat hankkia itselleen telemarkkinointikiellon 6 euron vuosimaksua vastaan. Kun telemarkkinointikielto on asetettu, tulee sen hankkijan nimi suodattumaan pois suoramarkkinointia harrastavien yritysten listoilta.

Jos telemarkkinointikiellon tekemisen jälkeen soittelu jatkuu, voi asiasta ilmoittaa Suomen Telemarkkinointiliitolle. He tekevät asiakkaan puolesta ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle ja tilanteen niin vaatiessa ajavat asiaa vaikka oikeudessa. Näin järeitä keinoja toki harvoin tarvitaan.

STML:n kautta tehty telemarkkinointikielto ei ulotu kaikkiin suomalaisiin puhelinmyyntiä tekeviin yrityksiin. Tarkan listan yrityksistä löydät Telemarkkinointiliiton sivuilta. Jäsenet voivat myös itse ilmoittaa liitolle telemarkkinointia harjoittavia yrityksiä sekä raportoida kiellon laiminlyömisistä.

Telemarkkinointikiellon saa asetettua liittymällä Suomen Telemarkkinointiliitto Ry:n jäseneksi. Jäsenyyden voi hankkia esimerkiksi lähettämällä tekstiviestinä sanan ESTO numeroon 173 322. Jäsenmaksu on jo aiemmin mainittu 6 euroa vuodessa, ja se veloitetaan puhelinlaskusta. Siirry tekemään kielto tästä!

Puhelin-Robinson

Puhelin-Robinson on Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n eli ASML:n ylläpitämä palvelu, jonka avulla kuluttajat voivat rajoittaa itseensä kohdistuvaa puhelinmarkkinointia. Kaikki ASML:n jäsenyritykset ovat sitoutuneet noudattamaan rajoitusta. Yrityksiä on tällä hetkellä yli 600, ja niiden nimet voi tarkistaa ASML:n verkkosivuilta.

Puhelin-Robinsonin saa käyttöönsä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404. Soittaminen maksaa 0,39 euroa/min + pvm. Muita maksuja ei peritä. Puhelin-Robinson on kerrallaan voimassa 3 vuoden ajan, ja se välittyy puhelinmyyntiä harjoittaville yrityksille noin viikon kuluessa soiton tekemisestä.

Salainen puhelinnumero

Jos haluat päästä lopullisesti eroon puhelinmyyjistä, voit harkita myös salaisen puhelinnumeron hankkimista. Kun numerosi on salainen, on puhelinmyyntiä harjoittavien yritysten erittäin vaikeaa onkia sitä esille.

Salaisen numeron kanssa vastuu onkin ensi kädessä sinulla itselläsi. Jos epähuomiossa annat salaisen numerosi jonkun yrityksen markkinointikäyttöön, ei myyjä tee mitään laitonta soittaessaan siihen. Tällaisessakin tapauksessa asian korjaamiseksi riittää, että katkaiset myyjän puhetulvan ja kiellät numeroon soittamisen vastaisuudessa.

Tekstiviestimainokset

Tekstiviestimainoksien säätely poikkeaa jonkin verran puhelinmyynnin sääntelystä. Siinä missä puhelinmyynti ei lähtökohtaisesti ole kiellettyä, saa tekstiviestimainoksia (sekä sähköpostimainoksia) lähettää vain siinä tapauksessa, että vastaanottaja on nimenomaisesti antanut tähän luvan.

Jos yritys lähettää sinulle tekstiviestillä mainoksia ilman lupaa, se rikkoo lakia. Mikäli olet kuitenkin tämän yrityksen asiakas, on sillä oikeus kertoa sinulle palveluistaan. Voit siinäkin tapauksessa silti kieltää yksittäisiltä yrityksiltä oman numerosi käytön markkinointia varten.

Mitä ongelmia puhelinmyynti sitten aiheuttaa?

Puhelinmyyjän soittaminen on jollekin ihmiselle kuin punainen vaate härälle, mutta toisia puhelinmyynti ei haittaa laisinkaan. Jotkut yksinäiset ihmiset jopa ilahtuvat, kun heidän puhelimensa vihdoin pirisee.

Tällaisiin tapauksiin myös kilpistyvät suurimmat puhelinmyyntiin liittyvät ongelmat. Esimerkiksi monet vanhukset saattavat tulla ostaneeksi puhelinmyyjiltä mitä tarpeettomampia asioita – outoja ravintolisiä, kuntoiluvälineitä tai jopa kodin remontteja – vain juttuseuran puutteessa. Monelle ikäihmiselle voi myös olla vaikeaa ymmärtää sopimusten sisältöä tai yksinkertaisesti kuulla, mitä linjan toisessa päässä oleva ihminen sanoo.

Puhelinmyyntiin liittyy muitakin ongelmallisia seikkoja. Myyntitilanne tulee esimerkiksi aina asiakkaalle yllättäen, joten kaupantekoon ei ole voinut varautua esimerkiksi hintoja tai eri vaihtoehtoja vertailemalla. Asiakas ei siis voi tietää, onko huippuedullisena markkinoitu tarjous oikeasti sitä, vai itse asiassa kyseisen tuotteen normaali listahinta. Ostopäätös saatetaankin tehdä hyvin puutteellisin tiedoin.

Peruuttamisoikeus puhelinmyynnissä

Mitä sitten tehdä, jos huomaa ostaneensa puhelinmyyjän painostuksen alla liian kalliin tai tarpeettoman tuotteen? Ei ainakaan kannata niellä tappiotaan hiljaa ja nöyrästi. Kuluttajansuojalaki takaa suurimmalle osalle etämyyntituotteista 14 päivän peruuttamisoikeuden, jonka kuluessa kaupat voi purkaa ilman mitään erityistä syytä.

Kahden viikon peruuttamisoikeus alkaa palvelusopimuksen tekemisestä tai tilatun tavaran vastaanottamisesta. Jos tulit sitoutuneeksi säännöllisesti toimitettavaan tavaralähetykseen, esimerkiksi sukka- tai alushousuklubiin, alkaa 14 päivän peruutusoikeus ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta.

Jos asiakkaalle ei ole annettu tietoa peruutusmahdollisuudesta tai sitä koskevista ehdoista, pitenee peruutusoikeus 12 kuukauteen. Yrityksen täytyy myös varmistaa, että asiakas hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden.

Vaikka laki on puhelinmyynnin ehdoissa selkeä ja yleensä asiakkaan puolella, jää harmillisen moni epäasiallinen myyntitapahtuma raportoimatta. Monesti asiakas kokee toimineensa itse harkitsemattomasti, eikä sen vuoksi kantele tapahtuneesta esimerkiksi kuluttaja-asiamiehelle.

Puhelinmyyntikielto saattaa muuttua tarpeettomaksi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto saa joka vuosi enemmän puhelinmyyntiin liittyviä valituksia, ja lisäksi valtaosa suomalaisista ei haluaisi ottaa puhelinmyyjien soittoja laisinkaan vastaan.

Euroopan komissiossa onkin tehty ehdotus, jonka mukaan kuluttajan pitäisi lähtökohtaisesti antaa suostumus puhelinmyyntiin – samaan tapaan kuin esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin kohdalla. Tähän mennessä elinkeinoelämä on torpannut ehdotukset, mutta mitä todennäköisimmin trendi tulee kulkemaan juuri tähän suuntaan.

Lain muuttumiseen tulee kuitenkin vierähtämään vielä pitkä tovi. Jos siis haluat päästä puhelinmyyjistä eroon niin pian kuin mahdollista, kannattaa hyödyntää tässä artikkelissamme esitellyt keinot saman tien.