Bloggaaminen on tänä päivänä suosittua puuhaa. Suosituimmilla blogeilla voi olla parhaimmillaan satoja tuhansia lukijoita, ja bloggaajien tekemisiä seurataan tiiviisti joka puolelta maailmaa. Näille ihmisille bloggaaminen on pääasiallinen elinkeino ja jopa tapa rikastua.
Blogin perustaminen on yksinkertaista, mutta hyvän blogin aikaansaaminen ei. Vain harva blogi nousee valtavasta tarjonnasta esiin, ja sitäkin harvempi on oikeasti rahan arvoinen.
Bloggaamisella ansaitseminen ei kuitenkaan ole mahdotonta. Jos rakennat blogisi oikein, voit helposti saada sen avulla ainakin mukavia lisätuloja tai ilmaisia tuotteita. Lisäksi pääset viettämään aikaa itseäsi kiinnostavien aiheiden parissa.
Mistä aiheesta perustaisin blogin?
Tärkein asia blogin perustamisessa on aiheen valitseminen. Jos haluat jossain vaiheessa tienata blogillasi rahaa, ei se voi käsitellä päiväkirjamaisesti mitä tahansa mieleesi juolahtavaa asiaa. Ainakaan, jos et satu olemaan kansainvälisen tason julkkis tai mykistävän karismaattinen persoona.
Parhaat blogit ovat sisällöltään niin rikkaita, että ne oikeasti antavat lukijoilleen jotakin. Jos blogi on rakennettu kieli poskessa ainoastaan rahankiilto silmissä, ei se todennäköisesti tavoita lukijoita. Mutta jos blogi tarjoaa aidosti kiinnostavaa ja erilaista luettavaa, voit saada ajan kanssa ison liudan seuraajia. Eikä sinun tarvitse edes olla ammattitason kirjoittaja tai hakukonenörtti – sisältö puhuu puolestaan.
Valitse blogin aihe miettimällä rehellisesti, mikä asia jaksaa kiinnostaa sinua vuodesta toiseen ja eri kanteilta käsin. Tunnetko kenties palavaa intohimoa vintage-autoihin vai haluatko jakaa kokemuksiasi autistilapsen vanhempana? Rakastatko laittaa korealaista ruokaa tai matkustaa junalla? Blogin aiheen voi ammentaa oikeastaan miltä alueelta tahansa, kunhan sinulla on siitä jotain omaperäistä sanottavaa.
Kun aihepiiri on valittu, kannattaa uhrata hetki myös sen rajaamiselle. Jos päätät perustaa blogin esimerkiksi vintage-autoista, et todennäköisesti onnistu herättämään lukijoissa kovin laajamittaista huomiota. Mutta jos rajaat aiheen esimerkiksi italialaisvalmisteisiin urheiluautoihin tai 50-luvun amerikanrautoihin, saa blogisi taatusti aikaan pöhinää juuri oikeissa piireissä.
Miksi haluat kirjoittaa blogia?
Ennen blogin perustamista on hyvä pohtia omia motiiveja. Jos haluat ensisijaisesti jakaa kokemuksiasi ja herätellä keskustelua, ei sinun tarvitse painottaa suunnittelussa liikaa kaupallisia asioita, kuten mahdollista bannerimainontaa.
Toki ei-kaupallinenkin blogi voi osoittautua rahanarvoiseksi. Jos esimerkiksi kirjoitat asiantuntijablogia omasta ammattialueestasi, toimii blogisi hyvänä keinona osoittaa ammattitaitoasi. Saatat siis blogin avulla saada esimerkiksi rahakkaita työtarjouksia – olitpa sitten etätyötä tekevä freelancer tai ”tavallisia” palkkatöitä paahtava työntekijä.
Osuva nimi auttaa markkinoinnissa
Oikein valittu nimi on tärkeä osa blogin perustamista – etenkin sen alkuvaiheessa. Kun aihepiiri on sopivasti rajattu, on blogisi nimen tarkoitus välittää se lukijalle yhdellä kertaa.
Otetaanpa esimerkkinä vintage-autot. Jos päätit kirjoittaa tämän aihepiirin sisällä vanhoista amerikanraudoista, voisi blogin nimi olla vaikkapa ”Rautahampaan puraisuja ja veekasin murinaa”.
Jos blogisi nimi on ”Jutustelua vanhoista autoista”, tulee blogi tuskin houkuttelemaan lukijoita kohteliainta ystävä- ja sukulaispiiriäsi kauempaa. Ja mikäli haluat esimerkiksi tienata blogilla affiliate-provisioita tai lahjakortteja varaosaliikkeisiin, haluat todennäköisesti kävijöitä hieman laveammalla otannalla.
Ytimekkään ja nasevan nimen keksittyäsi muista tarkistaa välittömästi, että nimi ei ole jo entuudestaan käytössä. Jos esimerkiksi perustat blogisi jollekin ilmaisalustalle ja haluat myöhemmin varata blogisi nimellä oman domainin, on ikävää, jos domain on jo ehditty napata. Tällöin joku muu tulee pahimmassa tapauksessa hyötymään työstäsi. Suomalaisten .fi-tunnusten varaustilanteen voi tarkistaa Traficomin sivulta.
Omalla persoonalla vai brändillä?
Blogia ei välttämättä tarvitse kirjoittaa omalla nimellä. Toki oman persoonan mukaan tuominen antaa blogille uskottavuutta ja syvyyttä, mutta osa menestyneistäkin blogeista perustuu nimimerkkiin tai häilyvähkösti määriteltyyn henkilöön blogitekstien taustalla.
Alustan valitseminen
Ennen ensimmäistä blogipostausta sinun täytyy valita omalle blogillesi alusta. Vaihtoehtoja riittää maksullisista ja personoiduista alustoista ilmaisiin blogipalveluihin, ja jokainen niistä sisältää tietenkin pitkän liudan teknisiä erikoisuuksia. Älä kuitenkaan lannistu – valinta on helppoa käyttämällä hetki aikaa parin kriteerin pohdintaan.
Webnode
Webnode on helppokäyttöinen julkaisualusta, jonne voi perustaa oman blogin muutamalla klikkauksella. Alkuun pääsee hyvin ilmaisversiolla, mutta jos haluat liittää blogiin oman domainin, täytyy palvelu päivittää maksulliseen versioon.
Webnodessa on runsain mitoin valmiita ulkoasupohjia, ja tekstin sekä kuvien liittäminen käy helposti ilman koodaustaitoja. Palvelussa on tarjolla myös sisäänrakennettuja SEO-työkaluja, joiden avulla sivusi löytyy hakukoneissa helpommin.
Webnode sopii hyvin aloitteleville bloggareille, jotka haluavat päästä julkaisupuuhassa mahdollisimman helpolla.
Wix.com
Jos kaipaat hieman enemmän liikkumavaraa blogisi suunniteluun, löytyy sitä Wix.comista. Voit valita ulkoasupohjan yli 500 eri vaihtoehdosta, ja sivujen rakentaminen onnistuu raahaa ja pudota -toiminnon avulla. Jokaisen elementin voi halutessaan myös kustomoida. Myös Wix.com tarjoaa työkaluja hakukoneoptimointiin, ja lisäksi pystyt hiomaan blogiasi mahdollisimman mobiiliystävälliseksi.
Palvelusta on saatavilla suhteellisen kattava ja monipuolinen maksuton versio. Jos kuitenkin haluat liittää sivuusi oman domainin, täytyy sinun päivittää Wix.com -sivusi maksulliseen versioon.
Blogger
Blogger on Googlen omistama, täysin ilmainen blogipalvelu. Sen käyttämiseen tarvitsee vain Google-tunnuksen, mutta halutessaan palveluun voi myös liittää oman domainin. Bloggerin huono puoli on WordPressiä heikompi personointimahdollisuus, mutta etuja ilmaisuus ja helppokäyttöisyys. Blogger on kätevä palvelu bloggauksen aloittamiseen ja esimerkiksi jonkin projektin ympärille rakennettavaan blogiin.
WordPress
WordPress on nykyään hyvin suosittu nettisivujen julkaisujärjestelmä, mutta itse asiassa se kehitettiin alun perin blogialustaksi. WordPressistä on olemassa kaksi eri versiota: avoimen lähdekoodin WordPress.org sekä kaupallinen WordPress.com.
WordPressin käyttö vaatii aina vähintään pienen rahallisen panostuksen, mutta julkaisujärjestelmän saa vastaavasti personoitua kokonaan omaa domainia ja omia mainospaikkoja myöten. WordPressin käyttö vaatii jonkin verran teknistä perehtymistä ja tietämystä. Perustiedot omaksuu kuitenkin hyvin nopeasti. Valitse WordPress, jos aiot rakentaa blogistasi brändin ja jättää toiminnallesi kasvunvaraa.
Blogiyhteisöt
Erilaiset blogiyhteisöt tarjoavat usein täysin ilmaisia alustoja blogin perustamiseen. Helppokäyttöisten alustojen lisäksi etua saa muiden samassa palvelussa olevien blogien verkostosta, jotka yleensä keskittyvät samantapaiseen teemaan. Näin blogille on helppo saada nopeasti lukijoita ja mahdollisesti myös kaupallisen yhteistyön kumppaneita.
Blogiyhteisöjen alustojen huono puoli on heikko kustomoitavuus, eli blogia ei saa muokattua persoonalliseksi. Usein blogia ei voi myöskään halutessaan siirtää muualle, vaan se täytyy perustaa uudestaan. Blogiyhteisö sopii pienimuotoiseen ja sivutoimiseen bloggaukseen.
Blogin ulkoasu
Ulkoasun rakentamisessa kannattaa pitää jäitä hatussa. Usein valmiit ulkoasuteemat ovat varsin hyvä vaihtoehto – ainakin, jos blogisi ei käsittele esimerkiksi graafista suunnittelua. Liika kikkailu on yleensä tehokas keino ampua itseään jalkaan, joten keskity pitämään blogi selkeänä ja helposti luettavana.
Muista myös kiinnittää huomiota responsiivisuuteen. Yhä suurempi osa ihmisistä käyttää netin selailuun ensisijaisesti mobiililaitteita, eli joko kännykkää tai tablettia. Tuskin haluat jättää näitä suuria käyttäjäryhmiä blogisi ulkopuolelle, joten pidä kuvien latausajat inhimillisinä ja sivut skaalautuvina.
Blogin teksti
Sitten ei muuta kuin kirjoittamaan. Blogin ensimmäisiin julkaisuihin kannattaa käyttää aikaa, sillä ne luovat perustan koko blogille. Mieti postauksien sisältö ja rakenne tarkkaan ja hahmottele teksti ennen kirjoittamista. Voit esimerkiksi listata kappaleeseen tulevat asiat ranskalaisilla viivoilla jokaisen otsikon alle. Tajunnanvirtatyyli voi olla toimivaa kokeellisessa proosassa, mutta harvoin blogitekstissä.
Älä aloita tekstiä ”Hei, tämä on ensimmäinen postaukseni” -tyylisesti. Kirjoita julkaisut aihe edellä ja pidä jokainen lause sisällöllisesti täyteläisenä. Muista myös huumori – se keventää tekstiä ja rohkaisee lukijaa jatkamaan eteenpäin.
Lue aina teksti kriittisesti läpi ennen sen julkaisemista. Korjaa kirjoitusvirheet ja oikaise epäjohdonmukaiset ajatusrakennelmat. Jos jäät itse takeltelemaan johonkin kohtaan tekstissä, korjaa se – muut lukijat tulevat taatusti kompastumaan kömpelyyteen tismalleen samalla tavalla.
Blogin kuvitus
Blogipostauksiin on yleensä aina hyvä liittää myös kuvia. Rennommalla otteella kirjoitetut, henkilökohtaiset blogit voivat toimia aivan hyvin itse otettujen kuvien varassa, mutta parhaat kuvitukset löytyvät kuvapankeista. Ilmaiset kuvapankit ovat käteviä, mutta niitä käyttää moni muukin. Jos haluat luoda todella korkealaatuista ja uniikkia sisältöä, löytyy vastaus maksullisista kuvapankeista.
Blogin rakenteeseen saa keveyttä ja selkeyttä myös infograafiikoilla ja muilla pienillä tekstimassaa rikkovilla keinoilla. Myös aihetta tukevat videot tuovat blogiin lisäarvoa. Muista aina ottaa huomioon tekijänoikeudet.
Lisää näkyvyyttä
Kun blogissa alkaa olla muutaman postauksen verran luettavaa, voit alkaa jakaa blogisi linkkejä sosiaalisessa mediassa ja blogiportaaleissa (esim. blogit.fi).
Hakukoneoptimointi on tärkeä tekijä blogisi näkyvyydessä. Nörttimäisestä kaiustaan huolimatta hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, vaan melko helposti sisäistettävä asia. Yksinkertaisimmillaan kyse on vain laadukkaan ja mielenkiintoisen sisällön luomisesta. Kun blogisi on täynnä informatiivista ja kiinnostavaa sisältöä, tekevät ihmiset sinne hakukonenäkyvyyttä parantavia linkityksiä aivan vapaaehtoisesti.
Voit rakentaa sisältöä myös tietoisesti joidenkin tärkeiden avainsanojen ympärille. Erilaisten avainsanojen hakupotentiaalia voi tutkia monella eri ohjelmalla, esimerkiksi Ubersuggestilla.
Miten blogilla voi tienata rahaa?
Blogin voi pistää poikimaan rahaa monilla eri tavoilla. Rahan ansaitseminen on luonnollisestikin helpompaa ison lukijakunnan kera, joten helpoin keino virittää blogi ansaintakuntoon on luoda sinne paljon laadukasta ja houkuttelevaa sisältöä.
1. Affiliate-markkinointi
Affiliate-markkinoinnin avulla voit tienata blogillasi suuria tai pieniä summia. Affiliate-markkinoinnin idea on sisällyttää blogiisi linkkejä, jotka johtavat jonkin yhteistyöyrityksesi sivulle. Kun blogisi kautta tullut lukija ostaa yritykseltä tuotteen tai palvelun, saat sinä kaupan arvosta siivun itsellesi. Voit lukea affiliate-markkinoinnista lisää täältä.
On tärkeää, että blogiisi sisällytetyt affiliate-linkit palvelevat lukijoitasi ja liittyvät oleellisesti blogisi aihepiiriin. Muuten seuraajasi haistavat ”palaneen käryn”, ja blogisi menettää uskottavuutta.
2. Mainokset ja bannerit
Toinen helppo tapa ansaita blogilla pieniä lisätuloja on laittaa sivulle bannerimainoksia. Jos blogillasi on selkeä kohderyhmä (esimerkiksi aikaisemmin mainitut vanhojen amerikanrautojen harrastajat) voit ottaa yhteyttä näiden autojen varaosia ja tuunausmateriaaleja myyviin liikkeisiin ja ehdottaa, että he ostavat sivultasi mainospaikan esimerkiksi kiinteällä kuukausihinnalla. Voit kävijämääristäsi riippuen ansaita tällä menetelmällä kymmeniä tai jopa satoja euroja kuussa.
Pienempiä summia voi hankkia esimerkiksi Googlen AdSensen kautta. Tekemällä palveluun tilin annat Googlelle luvan näyttää mainospaikoillasi erilaisia lukijoita kiinnostavia mainoksia. Tilillesi kilahtaa rahaa aina lukijan klikatessa mainosta.
3. Yritysyhteistyö
Kiinnostaako sinua isojen rahojen sijasta lähinnä mahdollisuus saada kasapäin ilmaisia tuotteita? Yritysyhteistyö on tähän näppärä keino. Jos blogisi on vielä alkutaipaleella, on sinun todennäköisesti otettava yrityksiin itse kontaktia ja ehdotettava jonkinlaista yhteistyökuviota – käytännössä lupaat kertoa saamistasi tuotteista jossain blogitekstissäsi.
Kun blogillasi alkaa olla enemmän kävijöitä, saattavat paketit alkaa tupsahtelemaan postilaatikkoosi täysin pyytämättäkin. Suosituimmat bloggaajat saavat tuotteita niin valtavia määriä, että he eivät edes ehti testailemaan niistä jokaista.