Affiliate-markkinointi – Ainoa opas, jonka tarvitset

Netti on pullollaan tietoa affiliate-markkinoinnista, mutta usein ongelma on että tieto ei ole enää ajan tasalla. Tulen päivittämään tätä opasta aina, kun tällä alalla tulee muutoksia, koska haluan sinun saavan tuoreimman tiedon affiliate-markkinointiin liittyen. Tämän oppaan tarkoituksena on helpottaa sinua aloittamaan oma menestyvä nettiliiketoiminta tai jos olet palveluntarjoaja, niin haluan, että saat mahdollisimman paljon irti tästä tehokkaasta markkinointikanavasta.

Minun mielestäni kaikki provisioon perustuva yhteistyö on reilua ja se mahdollistaa win-win -tilanteen molemmille osapuolille. Sen takia tykkään affiliate-markkinoinnista niin paljon!

Mitä affiliate-markkinointi (Affiliate Marketing) tarkoittaa?

Affiliate-markkinoinnilla, eli suomennettuna kumppanuusmarkkinoinnilla tarkoitetaan yhteistyötä, jossa on vähintään kaksi osapuolta: mainostaja (palveluita tarjoava osapuoli) ja julkaisija (suosittelija, yleensä blogi tai muu sivusto). Usein näiden osapuolten välissä on vielä kolmantena toimijana affiliate-verkosto, jonka tehtävä on saattaa mahdollisimman monta mainostajaa ja julkaisijaa yhteen. He ottavat tästä palvelusta oman siivunsa, joka on sisällytetty komissioon. Tulen kertomaan tarkemmin komissioista myöhemmin.

Affiliate-markkinointi mahdollistaa töiden tekemisen kotona

Kumppanuusmarkkinointia voidaan kuitenkin tehdä myös ilman osapuolet yhdistävää verkostoa. Osa palveluntarjoajista on rakentanut oman affiliate-ohjelman (affiliate program). Esimerkiksi monet webhotelli-yritykset ja kuukausimaksulliset verkkopalvelut tarjoavat asiakkailleen mahdollisuutta ansaita lisätuloja suosittelemalla heidän tuotteitaan. Näitä yhteistyödiilejä voi tehdä ilman valmista kumppanuusohjelmaa. Nopein tapa on ottaa puhelin käteen ja soittaa yritykseen ja kysyä ovatko he valmiita maksamaan sinulle korvauksen, jos hankit heille liidejä. Tämä on hyvä strategia, jos haluat rakentaa esimerkiksi vertailu- tai kilpailutussivun jollekin sinua kiinnostavalle toimialalle.

Suosituimmat toimialat

Kumppanuusmarkkinointia voi toteuttaa oikeastaa ihan minkä alan yritys tahansa. Usein nämä toimialat rajoittuvat pääsääntöisesti sellaisiin aloihin, joissa ostotapahtuma tai yhteydenotto tehdään netin kautta, koska silloin palkkioon johtaneiden tapahtumien (konversio) seuranta on helpompaa.

Tässä on muutama suosittu toimiala, jolla on mahdollista tehdä suuriakin tuloja kumppanuusmarkkinoinnin avulla:

  • netticasinot ja vedonlyöntisivut
  • lainapalvelut (kulutusluotot ja yrityslainat)
  • matkailu (lennot ja hotellit)
  • verkkokaupat

Miten affiliate-markkinointi kannattaa aloittaa?

Pystyäksesi aloittamaan affiliate-markkinoinnin, niin sinä tarvitset itsellesi nettisivut. Se voi olla blogi, yrityksen sivut tai ihan mikä tahansa verkkosivu. Heti, kun sinulla on sivut pystyssä ja sivut on hyväksytty affiliate-kampanjoihin, niin voit alkaa tienaamaan rahaa paikkariippumattomasti netissä.

Älä säikähdä, vaikka sinulla ei olisi nettisivuja tai tietoa, miten niitä tehdään. Se on todella helppoa ja nopeaa nykyaikaisten työkalujen avulla. Sinun ei edes tarvitse osata koodata yhtään. Jos osaat käyttää sähköpostia ja Microsoft Wordia, niin olen varma että osaat tehdä myös nettisivut.

Affiliate-verkostoon liittyminen

Ennen kuin sinulla on edes nettisivuja, niin voit liittyä affiliate-verkostoihin. Tämä kannattaa tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, koska monesti sivuston idea kirkastuu, kun näkee millaisia kampanjoita on tarjolla. Voi olla, että vastaan tulee niin hyviä kampanjoita eri toimialoilta, että haluat tehdä useammat sivut peräkkäin. Seuraavassa kappaleessa näet Suomessa parhaiten toimivat affiliate-verkostot.

Parhaat affiliate-verkostot

Mihin kannattaa liittyä?

Koska affiliate-verkostoja on useampia, niin mihin verkostoon olisi hyvä liittyä aluksi? Tähän minulla on yksinkertainen vastaus: liity jokaiseen verkostoon!

Mitä useamman verkoston jäsen olet, niin sitä paremman kuvan saat, mikä diili on hyvä ja mikä ei ole niin kannattava. Lisäksi osa yrityksistä tarjoaa affidiilejä useamman kuin yhden verkoston kautta ja voit saada korkeamman provision toisen verkostosivun kautta. Eli liity jokaiseen affiliate-verkostoon, johon sinut vain hyväksytään mukaan. Jos ei hyväksytä, niin tee toinen nettisivu ja kokeile uusiksi.

Millaisia affiliate-sivuja on olemassa?

Affiliate-sivut voivat olla ihan mitä tahansa eri sivustoja. Yleisimpiä affisivuja ovat:

  • blogit
  • vertailusivut
  • hintavertailusivut
  • alennuskoodisivut

Näiden sivujen lisäksi voi olla niin sanottuja infosivuja, jotka kertovat yleistä tietoa kyseisestä aiheesta. Minun mielestäni nämä infosivut, vertailusivut ja blogit ovat parhaiten tuottavia, koska monet yritykset eivät halua maksaa provisiota (tai maksavat pienemmän provision) sivuille, jotka tarjoavat alennuskoodeja ja kuponkikoodeja.

Amazon-affiliate

Kuvakaappaus Amazonin omasta affiliate-ohjelmasta

Varmasti maailman suurin yksittäinen kumppanuusmarkkinoinnin tarjoaja on Amazon. Mikä tekee Amazonin affiliatesta niin hyvän johtuu siitä, että vaikka ohjaisit kävijän katsomaan tennissukkia Amazonista ja hän päättää ostaa taulutelevision, niin saat myyntikomission television myynnistä. Tämä on tosi hyvä plussa, kun kävijöitä ohjataan isoimpiin verkkokauppoihin.

Miten kumppanuusmarkkinointi kannattaa aloittaa yrityksenä?

Yrityksen näkökulmasta kannattaa miettiä sitä, että miten houkutellaan parhaat affiliate-julkaisijat valitsemaan juuri sinun yrityksesi tuotteet tai palvelut suosittelun kohteeksi. Yleensä hyvä komissioprosentti ajaa asiansa, mutta monilla aloilla yritykset tarjoavat lahjakortteja julkaisijoille, että he voivat tilata yrityksen verkkokaupasta tuotteita, joita he voivat suositella omassa blogissaan tai omilla sivuillaan.

Lisäksi mainosmateriaaliin kannattaa panostaa. Kaikki julkaisijat eivät ole Photoshop-virtuooseja ja sen takia ainakin muutama banneri kannattaa suunnitella hyvin ja laittaa ne julkaisijoiden käytettäväksi. Itse suosittelen tekemään ainakin nämä kolme eri bannerikoon mainoskuvat:

  1. Vaakasuora banneri (728 x 90 px)
  2. Pystybanneri (140 x 350 px)
  3. Neliöbanneri (300 x 300 px)

Mikä on sopiva komissio?

Sopiva komissio määräytyy varmasti joka toimialalla eri tavalla, mutta usein affiliate-komissiot pyörivät jossain 10 – 20 % välissä. Tämä on siis se prosenttihaarukka, jonka yritykset maksavat komissioita affiliate-verkostoille. Ne vastaavasti ottavat sen 2-3 % välistä, jolloin julkaisijalle jää noin 7 – 17 % palkkiota uuden asiakkaan hankinnasta.

Komissio voi olla myös kiinteä euromääräinen komissio, esimerkiksi uudesta aikakausilehden tilaajasta monesti maksetaan 13 – 20 €/kpl.

Eri komissiotyypit

Komissioita voidaan maksaa muutamalla eri tavoilla, joista käytetään usein englannin kielisiä lyhenteitä.

CPS (Cost Per Sale)
Tässä mallissa komissio maksetaan aina myynnistä.

CPA (Cost Per Action)
Tässä tavassa komissio maksetaan esimerkiksi rekisteröitymisestä, oppaan lataamisesta tai muusta konversiotapahtumasta.

CPC (Cost Per Click)
Tässä palkkio saadaan jokaisesta klikkauksesta sivuille. Tämä on aika harvinainen tapa maksaa affiliate-palkkioita.

Valmiina, paikoillaan, menoksi!

Jos sinusta tuntuu, että tästä artikkelista on ollut sinulle hyötyä ja olet oppinut jotain uutta affiliate-markkinoinnista, niin seuraava askel on ottaa ensimmäinen askel ja laittaa hihat heilumaan. Noin 99 % ihmisistä ei tule tekemään mitään asian eteen, eli jos rekisteröidyt yläpuolella oleviin affiliate-verkostoihin ja aloitat ensimmäisen nettisivun suunnittelun, niin olet jo parhaassa 5 %:ssa.

Onnittelut siitä! Mikään ei tule olemaan helppoa. Jos olisi, niin kaikki tekisivät sitä. Mutta yleensä kaikki vaikea ja haastava on todella palkitsevaa.

Opi suunnittelemaan kotisivut itse

Haluasitko päästä affiliate-markkinoinnissa nopeammin kiinni hyviin tuloksiin? Luulisitko, että sinulle voisi olla hyötyä siitä, jos osaisit suunnitella myyvät nettisivut yhtä hyvin kuin ammattilainen suunnittelee ne?

Haluaisitko oppia tavan tehdä hienoja ja myyntiä tuottavia nettisivuja ilman, että sinulla tarvitsee olla mitään aiempaa kokemusta? Jos uskot, että siitä taidosta voisi olla hyötyä, niin katso täältä lisää.