Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmainonta

Onko sinulla oma nettisivusto tai blogi? Haluaisitko ansaita rahaa affiliate-markkinoinnilla? Olemme koonneet tälle sivulle tietopaketin, jonka avulla voit tehdä sivustostasi tuottoisan tulonlähteen.

Affiliate-markkinoinnin avulla voit tienata omasta panoksestasi riippuen suuriakin summia. Vaikka kyse on passiivisesta tulosta, ei raha kuitenkaan valu taskuusi vain sohvalla istuen. Affiliate-markkinointi vaatii tietoa, taitoa ja vaivannäköä, mutta parhaimmillaan voit onnistua hankkimaan tasaista tuloa vuosikausiksi eteenpäin.

Mitä affiliate-markkinointi tarkoittaa?

Affiliate-markkinointi eli suomaisittain kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa markkinointia, jossa nettisivuston tai blogin ylläpitäjä ohjaa kävijöitään mainostajan sivulle omien sivujensa kautta. Jos kävijä ostaa mainostajan tuotteen tai palvelun, saa affiliate myynnistä siivun itselleen.

Affiliate-markkinointi on kannattavaa sekä mainostajalle että sivustojen julkaisijalle. Kun sinä teet markkinointityön, ovat kauttasi tulleet asiakkaat mainostajalle puhdasta tuottoa. Tämän vuoksi hänellä on varaa maksaa sinulle kauttasi tulevasta kaupankäynnistä. Affiliate-markkinoinnissa palkkioita maksetaan monella eri tavalla, mutta yleensä mainostaja saa joko prosentti- tai euromääräisen komission toteutuneista kaupoista.

Kuka voi tehdä affiliate-markkinointia?

Affiliate-markkinointiin voi ryhtyä käytännössä kuka tahansa, jolla on kumppanuusmarkkinointiin sopiva nettisivusto tai somekanava. Toiminnan ideana on ohjata liikennettä mainostajan sivulle, joten affiliate-kumppaniksi soveltuu tätä tavoitetta tukeva taho.

Yleensä affiliate-markkinoinnissa on kätevintä hyödyntää jo olemassa olevia sivustoja, mutta markkinointia varten voi perustaa myös täysin uuden sivuston. Potentiaalisten asiakkaiden houkuttelemiseksi täytyy sivustolla olla aiheeseen liittyvää, relevanttia sisältöä. Sisällöntuottaminen taas onnistuu helpoiten aiheesta, joka on sinulle itsellesi läheinen.

Jos sinulla on esimerkiksi jo entuudestaan suhteellisen suosittu muotiin liittyvä blogi, voit varmasti tehdä mukavaa lisäansiota liittämällä sivuillesi vaatteiden verkkokaupankäyntiin keskittyvien yritysten affiliate-linkkejä. Kun blogisi lukija klikkaa linkkiä ja päätyy ostamaan verkkokaupasta takin ja saappaat, tilillesi rapsahtaa korvaus.

Eikö banneri tai mainos rumenna sivua?

Moni affiliate-markkinointia harkitseva pelkää, että mainosten lisääminen omille sivuille heikentää niiden uskottavuutta. Sivupalkissa välkkyvät rumat bannerithan voivat antaa lukijalle vääriä mielikuvia ja jopa karkottaa vanhat kävijät sivuilta lopullisesti, eikö niin?

Jos käytät affiliate-markkinoinnin suunnittelussa vähänkään järkeä, ei näin tule käymään. Jos et välttämättä halua, ei sinun tarvitse ottaa sivuillesi ensimmäistäkään banneria. Affiliate-markkinoinnin voi hoitaa vallan mainiosti pelkkien tekstiin upotettujen linkkien avulla, ja usein nämä väylät ovat myös bannerimainontaa tehokkaampia.

Jos mainostettava asia liittyy läheisesti oman sivusi tai kanavasi aihepiiriin, tulevat lukijasi tuskin närkästymään mainoksista. Päinvastoin – ne todennäköisesti koetaan hyödyllisenä lisänä sivun sisältöön.

Kumppanuusmarkkinoinnin osapuolet

Affiliate-markkinoinnissa on aina muutamia eri osapuolia. Minimissään osapuolia tarvitaan kolme: mainostaja, julkaisija ja asiakas. Usein mukana on kuitenkin vielä neljäs osapuoli eli affiliate-verkosto.

Julkaisija

Julkaisijalla tarkoitetaan yritystä tai yksityishenkilöä, joka haluaa markkinoida tuotteita tai palveluita korvausta vastaan. Julkaisijana voi toimia eri väylien kautta. Alusta voi olla esimerkiksi johonkin teemaan keskittyvä sisältösivusto tai blogi, paljon kävijöitä haaliva Instagram-sivu tai sivusto, josta löytyy alennuskoodit.

Mainostaja

Mainostaja omistaa markkinoinnin kohteena olevan nettisivun, jossa on mahdollista ostaa tuotteita tai palveluita. Kun vierailija tulee näille sivuille affiliate-linkin kautta ja tekee ostoksen, saa julkaisija kaupasta provision. Provisiot voidaan määritellä monin eri tavoin, joista kerromme tässä artikkelissa tuonnempana lisää. Esim. perhoja myyvä Superflies.com on mainostaja.

Affiliate-verkosto

Affiliate-verkosto toimii linkkinä mainostajien ja julkaisujen välillä ja auttaa niitä löytämään toisensa. Julkaisijaa affiliate-verkon käyttäminen helpottaa tarjoamalla vaivattoman väylän teknisen tuen, seurantalinkkien ja mainosmateriaalien saamiseen. Mainostajalle verkosto mahdollistaa hyvien julkaisijoiden löytymisen ilman vuosikausia kestävää myyräntyötä.

Affiliate-verkoston avulla sekä julkaisija että mainostaja pääsevät helpommalla. Verkosto hoitaa laaduntarkkailun, seurannan sekä komissioiden maksuliikenteen, joten molemmat affiliatekumppanit voivat keskittyä omaan ydinosaamiseensa.

Tämä ei kuitenkaan tule ilmaiseksi. Affiliate-verkon huonona puolena on komissio, joka luonnollisesti veloittaa tuotosta oman osansa hyvityksenä palveluidensa käyttämisestä. Affiliate-verkosta veloittaa mainostajaa tavoitteiden täyttyessä ja maksaa julkaisijalle korvauksen ennalta määrätyn hinnoittelun mukaisesti. Eri verkostojen maksamat palkkiot voivat vaihdella paljonkin.

Miten kumppanuusmarkkinoinnilla ansaitaan?

Affiliate-markkinoinnissa käytetään monia erilaisia hinnoittelumalleja. Palkkioiden suuruus riippuu myytävästä tuotteesta sekä siitä, tehdäänkö markkinointi suoraan julkaisijan ja mainostajan kesken vai onko välissä kumppanuusverkosto.

Markkinoinnista saatavat tulot vaihtelevat suuresti. Osa affiliateista ansaitsee sivustoja ylläpitämällä koko elantonsa, ja jotkut voivat tienata provisioilla suuriakin summia. Tällaiseen tilanteeseen pääseminen vaatii kuitenkin paljon työtä ja vaivannäköä. Affiliate-markkinoinnilla ansaitseminen saattaa kuulostaa helpolta, mutta sitä se ei suinkaan ole. Passiivisten tulojen virta vaatii kasvaakseen paljon työtä.

Palkkioiden hinnoittelussa käytetään seuraavia malleja:

CPS eli Cost per Sale

CPS on hyvin yleinen hinnoittelukeino affiliate-markkinoinnissa. Kun mainostajan sivuilla tapahtuu osto, saa julkaisija summasta joko prosentuaalisen osuuden tai euromääräisen palkkion. Osuudet vaihtelevat muutamasta prosentista 20 prosenttiin.

CPA eli Cost per Action

CPA-hinnoittelumallia käytetään silloin, kun mainostaja haluaa asiakkaan tekevän sivuillaan jonkin toimenpiteen. Kyseessä voi olla esimerkiksi sähköpostilistalle liittyminen tai jonkin dokumentin lataus. Usein CPA-hinnoittelua käytetään CPS-hinnoittelun ohella, eli asiakkaan toivotaan myös ostavan jotakin. Jokainen tapahtuma eli ”action” hinnoitellaan erikseen.

CPC eli Cost per Click

Klikkauksiin perustuva hinnoittelumalli on edellä mainittuja harvinaisempi. Sitä käytetään käytännössä vain silloin, kun sivustolla kävijän toimia ei voida mitata millään tavalla.

Affiliate-markkinoinnin toimialoja

Kumppanuusmarkkinointia löytyy lähes kaikilta mahdollisilta toimialoilta. Käytännössä ainoa rajoitus on, että kaupankäynnin tai halutun toimenpiteen täytyy tapahtua verkossa – muuten julkaisijan palkkioita olisi hyvin vaikeaa määritellä. Tavallisimpia affiliate-markkinoinnin aloja ovat erilaiset verkkokaupat, lainapalvelut sekä matkailuyritykset.

Affiliate-markkinoinnin aloittaminen

Ennen affiliate-markkinoinnin aloittamista sinun täytyy miettiä, mikä ansaintasysteemi on omalta kannaltasi paras. Onko viisainta liittyä affiliate-verkostoon vai sopia kumppanuuksista itse?

Usein järkevin vaihtoehto on liittyä kaikkiin mahdollisiin verkostoihin ja poimia niistä vain parhaat kampanjat. Jos sivustosi tai kanavasi on kuitenkin hyvin spesifi ja omaat jo entuudestaan tasaisen kävijävirran, on sinulla mahdollisuus neuvotella parempia diilejä suoraan mainostajien kanssa.

Jos tuotat sivustollasi asiantuntevaa ja kiinnostavaa sisältöä esimerkiksi pikalainoista, saat todennäköisesti sivuillesi tuottavia affiliate-linkkejä suhteellisen helposti.

Muista kuitenkin, että mainostajat eivät hyväksy kaikkia sivuja automaattisesti. Osa mainostajista saattaa valikoida kumppanuussivunsa hyvinkin tarkkaan.

Millainen sisältö sopii mainoslinkkeihin?

Parhaita tuloksia syntyy sivustoilla, joiden sisältö on aidosti mielenkiintoista ja liittyy tiiviisti mainostettavaan tuotteeseen. Jos sivustosi käsittelee vaikkapa kauneudenhoitoa, saat tuskin paljon liikennettä auton varaosia myyvälle nettisivulle.

Ideoita mainoslinkkien hyödyntämiseen:

  • Tuotetestit: Testaa esimerkiksi 5 parasta kosteusvoidetta pakkasen kuivattamalle iholle. Voit sisällyttää artikkeliin useita eri mainoslinkkejä, ja saat provision kauttasi tulleen asiakkaan kaikista ostoksista.
  • Top-listat: Tutustu muutamaan rahoitusalan yritykseen ja kerro lukijoillesi, mitkä niistä ovat parhaita sijoittamiseen tai lainojen ottamiseen.
  • Ostajan oppaat: Anna vinkkejä, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi uutta puhelinta ostaessa. Voit liittää mainoslinkkisi vaikkapa artikkelin loppuun.

Mitkä affiliate-verkostot ovat hyviä?

Ennen affiliate-verkostoon liittymistä kannattaa tutustua niiden tarjoamiin mainos- ja palkkiovalikoimiin. Suomalaisten affiliate-verkostojen kanssa asiointi on monella tapaa vaivatonta, sillä esimerkiksi maksuliikenne ja verotus toimivat näissä verkostoissa Suomeen jouhevasti. Moni myös arvostaa suomen kielellä toimivaa asiakaspalvelua.

Esimerkkejä suomalaisista kumppanuusverkoista:

Mikään ei kuitenkaan estä liittymästä kansainvälisiin kumppanuusverkostoihin – etenkin, jos niiden tarjonta sopii luontevasti oman sivustosi sisältöön. Eräs suosituimmista kansainvälisistä affiliate-verkostoista on kaikkien tuntema Amazon.

Mitä säädöksiä affiliate-markkinointiin liittyy?

Affiliate-markkinoinnissa on joskus vaikeaa vetää selkeää viivaa mainostamisen ja informatiivisen tekstin välille. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajaa ei saa koskaan johtaa harhaan piilomarkkinointia käyttämällä, joten käytännössä mainoksen tulisi aina olla tunnistettavissa mainokseksi.

Kuluttajansuojalain säädökset velvoittavat kuitenkin nimenomaan elinkeinoharjoittajaa, eli tuotteen tai palvelun mainostajaa. Esimerkiksi harrastelijabloggaajaa nämä säädökset eivät suoranaisesti velvoita. Toki myös julkaisijan on syytä pitää asia mielessä, jos haluaa yhteistyön jatkuvan hedelmällisenä pitkän ajan mainostajan kanssa. Käytännössä affiliate-linkit voi merkitä esimerkiksi värin tai symbolin avulla tai lisätä artikkeliin tekstin ”yhteistyössä x-yrityksen kanssa”.