Kantar on maailman johtava markkinatutkimuksiin ja konsultointiin erikoistunut yritys. Sen tarkoituksena on kerätä tietoa kuluttajilta ja soveltaa kerätty tieto asiakkaidensa liiketoiminnan kasvuun.
Suomen lisäksi Kantar toimii noin 90 muulla markkina-alueella. Kantarilla on yhteensä noin 28 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Kantar toimii useilla eri aloilla – niin kuluttajatuotteiden, elintarvikkeiden kuin mediankin parissa.
Kantarin tutkimuksiin osallistumalla tavalliset ihmiset voivat vaikuttaa moniin asioihin. Uusien tuotteiden lanseerauksen lisäksi kyselyiden kautta voi antaa äänensä myös monille yhteiskunnallisille asioille ja yrityksien strategisille päätöksille.
Paljonko voin ansaita Kantarin kautta?
Kantarin nettilomakkeiden vastauksien täyttäminen oikeuttaa vastaajan saamaan pisteitä omalle henkilökohtaiselle käyttäjätililleen. Kun pisteitä on koossa tarvittava määrä, voi vastaaja lunastaa palkkiosivulta haluamansa palkkion.
Palkkiot maksetaan lahjakortteina eri yrityksiin. Yritykset ovat verkkokauppoja, ja lahjakortit annetaan digimuodossa suoraan omaan sähköpostiin.
Kyselyistä saatavat pisteet vaihtelevat niiden pituuden ja vaativuuden mukaan. Lyhyimmät kyselyt voi täyttää alle kymmenessä minuutissa, ja niistä saatava korvaus voi jäädä euroon. Jotkut kyselyt ovat kuitenkin arvokkaampia, esimerkiksi 10 euron arvoisia. Näiden kyselyiden täyttäminen voi kuitenkin viedä pitkänkin tovin, jopa yli puoli tuntia.
Kun olet liittynyt Kantarin vastaajajäseneksi ja kirjautunut palveluun, voit nähdä listan pisteillä lunastettavista palkinnoista palkkiosivulta. Maksetuista palkkioista saa tiedon sähköpostilla tutkimukseen vastaamisen jälkeen.
Miten rekisteröidyn jäseneksi?
Kantar hoitaa uusien vastaajien rekrytoinnin useimmiten itse. Maksetut kyselyt suunnataan aina hyvin tiukasti rajatulle kohderyhmälle, joten vastaajiksi ei voi kelpuuttaa ketä tahansa. Suurin osa vastaajista kutsutaan siis kyselyihin mukaan henkilökohtaisesti.
Kuinka usein minulle lähetetään kyselyitä?
Tutkimuksiin vastaamisen tiheys riippuu omasta profiilistasi. Jos profiilisi sattuu osumaan useampiin sillä hetkellä tilauksessa oleviin kyselyihin, pääset täyttämään lomakkeita hyvinkin tiuhaan tahtiin. Mikäli satut kuulumaan johonkin toiseen profiiliryhmään, voi välillä olla pitkiäkin hiljaisia taukoja. Kyselyiden tiheys on siis suurilta osin sattumaa.
Kaikki tutkimuslomakkeet täytetään internetissä. Kun sinua tarvitaan johonkin tiettyyn kyselyyn, saat kutsun suoraan omaan sähköpostiisi. Kyselyihin vastaamisessa kannattaa olla suhteellisen nopea, sillä usein kutsuja lähetetään hieman tarvittua suurempi määrä. Näin varmistetaan, että vastauksia tulee riittävästi.
Kantarin hyvät puolet
Monet Kantarin asiakkaat pitävät kyselylomakkeiden täytöstä, sillä teemat ovat vaihtelevia ja mielenkiintoisia. Palkkiot myös maksetaan ajallaan, kunhan kyselyihin vastaa huolellisesti eikä umpimähkään. Kantarilla on oma järjestelmänsä random-vastausten havaitsemiseksi.
Kantar ei myy vastaajien tietoja ulkopuolisille, ja kyselyihin vastataan nimettömänä. Et siis joudu vastaanottamaan roskapostia kyselyn aiheena olevalta firmalta vastaamisen jälkeen.
Kantarin huonot puolet
Jäseneksi pääseminen on hankalaa. Kantar hoitaa uusien jäsenten rekrytoinnin suurimmaksi osaksi itse, joten vapaaehtoisten on vaikeaa päästä mukaan. Kyselyihin vastaaminen on myös aikaa vievää, sillä aiheet vaativat joskus pidempääkin pohdiskelua.