Tarvitsetko kotisivut yritystä tai harrastustoimintaa varten? Kotisivujen teko on käynyt vuosi vuodelta helpommaksi, eikä puuhaan nykyään tarvita nörttisukulaista tai paksua rahatukkoa. Ilmaisten kotisivueditorien avulla saat tehtyä ammattimaiset nettisivut nopeasti ja helposti.
Vaikka sivujen teko on teknisesti hyvinkin yksinkertaista, löytyy toimivien kotisivujen taustalta monia muitakin asioita – esimerkiksi oikeanlainen sisältö sekä näkyvyys hakukoneissa.
Olemme koonneet tälle sivulle perusoppimäärän kotisivujen tekemisestä. Esittelemme myös kolme laadukasta kotisivueditoria, joiden avulla sivujen teko on halpaa ja vaivatonta.
Millaiset ovat hyvät kotisivut?
Yksinkertainen vastaus: hyvät kotisivut suorittavat niille asetetun tehtävän. Jos haluat myydä kenkiä tai kampaamopalveluita, saat hyvien nettisivujen avulla hankittua asiakkaita. Mikäli haluat jakaa tietoa villakoirista, on sivusi villakoira-aiheisten hakutulosten kärkipäässä. Vaikka sana ”kotisivu” kuulostaa kodikkaalta, ei sivuja tehdä itseä vaan asiakasta varten.
Tee se itse -kotisivut riittävät monille pienyrittäjille, bloggaajalle ja harrastajalle. Jos osaat kirjoittaa ja kännykkäkamera pysyy kädessäsi, ei kotisivujen teko ole mahdoton ponnistus. Mikäli yrityksesi toiminta kuitenkin kasvaa tai haluat alkaa pyörittää ammattimaista verkkokauppaa, kannattaa harkita nettisivujen ostoa ammattilaiselta.
Lähes kaikki tiedonhaku tapahtuu nykyään netissä. Jos siis haluat näkyä maailmalla, on nettisivujen tekeminen käytännössä elinehto. Annamme tämän artikkelin lopussa yksityiskohtaisempia vinkkejä kotisivujen tekemiseen, mutta sitä ennen esittelemme muutamia hyväksi havaittuja, helppoja sekä ilmaisia kotisivueditoreita.
Webnode
Webnodella on jo 40 miljoonaa käyttäjää, joten tämän editorin täytyy tehdä jotakin oikein. Webnode on ilmainen kotisivueditori, mutta ammattimaisempaan käyttöön tarjolla on myös suhteellisen edullinen maksullinen versio.
Kenelle Webnode sopii?
Webnodella tehdyt kotisivut sopivat esimerkiksi pienyrittäjälle tai jalkapalloseuralle. Webnode-sivut ovat ”passiiviset”, eli ne toimivat yhteystietojen ja hinnastojen esittelyssä sekä muun vastaavanlaisen informaation jakamisessa.
Ulkoasunsa puolesta Webnode-sivut eivät jää paljoa jälkeen ammattilaisen kädenjäljestä – toki hieman omasta sommittelukyvystäsi riippuen. Valmiita sivupohjia on runsaasti, ja pohjia on jo valmiiksi muokattu tietynlaiseen toimintaan sopiviksi. Valikoimassa on hetkessä käyttöönotettavia sivuraameja esimerkiksi ravintolalle tai sisustussuunnittelijalle.
Webnoden sivut skaalautuvat automaattisesti tietokoneruudulta mobiililaitteelle sopivaksi. Tämä onkin nykyään nettisivuille elinehto, sillä suuri osa netin selailusta tehdään nykyään nimenomaan älypuhelimen näytöltä.
Kotisivujen teko Webnodella
Webnode-kotisivueditorilla saa tehtyä yksinkertaiset www-sivut alle puolessa tunnissa. Toki hyvien tulosten saamiseksi puuhaan kannattaa uhrata hieman enemmän aikaa, mutta kyllä – periaatteessa saat esimerkiksi pienyrityksen tiedot julkaistua lähes käden käänteessä.
Kotisivujen teko alkaa rekisteröitymisellä. Tässä vaiheessa sinun täytyy antaa sivullesi nimi sekä syöttää järjestelmään sähköpostiosoitteesi sekä salasanasi.
Rekisteröitymisen jälkeen voit valita haluamasi sivupohjan. Rullaa valikoimaa tovi ja vertaile pohjia keskenään, sillä sivupohjia on tehty moneen eri tarpeeseen.
Sivupohjan valitsemisen jälkeen vaihdat valmiiksi osoitettuihin paikkoihin haluamasi kuvat ja syötät sivulle tekstiä; esimerkiksi kuvauksen yrityksestäsi sekä yhteystietosi. Kuvien ja tekstin syöttö on erittäin yksinkertaista, sillä se onnistuu vain klikkaamalla haluttua kohtaa.
Webnoden puutteet
Kotisivujesi lopullinen osoite tulee olemaan sivunnimi.webnode.com, eli esimerkiksi ritvanparturi.webnode.com. Tämä ei välttämättä näytä tarpeeksi ammattimaiselta, joten seuraava vaihtoehto on liittää kotisivuun oma domain. Domainin liittyminen onnistuu avaamalla premium-tilin, jonka kustannus on ominaisuuksista riippuen 3 €–17,90 €/kk.
Wix
Wix on Webnoden ohella toinen Suomessa ja maailmalla erittäin suosittu kotisivueditori. Sivustolta löytyy yli 500 erilaista sivupohjaa, joiden joukosta löytyy vaihtoehtoja mitä moninaisimpiin tarkoituksiin. Wix.comin ei ole saatavilla suomenkielisenä versiona.
Kenelle Wix sopii?
Wix.com on tarkoitettu pienehköjen verkkosivujen toteutukseen. Palvelu sopii siis esimerkiksi kampaamoyrittäjälle tai kivijalkakaupan verkkosivustoksi.
Wixin valmiista sivupohjista löytyy lukuisia valmiita versioita esimerkiksi palvelualan yrityksille. Wixin kautta sivuihin saa lisättyä valmiin ajanvaraustyökalun, joka on nykyaikana tällaiselle yrittäjälle elinehto.
SEO-työkalun avulla sivuja pääsee optimoimaan hakukoneystävällisemmiksi. Toki kannattaa muistaa, että tällaisten työkalujen käyttö on vain ensimmäinen askel hakukoneoptimoinnissa – mutta tärkeä sekin.
Wixin avulla sivuille voi lisätä myös esimerkiksi YouTube-videoita sekä yrityksesi sijainnin näyttävän Google Maps -linkin. Saat myös työkalun, jolla tehdä sähköpostimarkkinointia.
Kotisivujen teko Wixillä
Kotisivujen luomisen pääsee aloittamaan rekisteröitymisen jälkeen. Palveluun voi luoda omat tunnukset tai vaihtoehtoisesti kirjautua Facebook- tai Google-tunnuksilla.
Rekisteröinnin jälkeen pääset valikoimaan haluamasi Wixin kotisivupohjista. Voit myös käyttää Wixin tekoälyllä toimivaa suunnittelijaa, joka suunnittelee sivuston muutaman sinulle esitetyn kysymyksen perusteella.
Wixin drag and drop -editori on helppokäyttöinen. Koodaustaidot eivät ole tarpeen, sillä pääset rakentamaan sisältöä suoraan WYSIWYG (What you see is what you get) -editorissa.
Wixin puutteet
Wixin suurin puute esimerkiksi Webnodeen verrattuna on suomenkielisyyden puute. Toki normaalilla englanninkielen taidolla pärjää sivujen rakentamisessa aivan hyvin, mutta moni termistöön tottumaton käyttäjä varmasti hyötyisi suomenkielisestä käyttöliittymästä.
Sivujen julkaisun jälkeen pohjia ei saa enää muutettua, eikä ilmaiseen palveluun saa liitettyä omaa domainia. Lisäksi ilmaisversiossa näkyy pieni mainos. Näistä asioista pääsee toki eroon vaihtamalla Wix-version ilmaisesta maksulliseen. Kuukausimaksut vaihtelevat 4,50 euron ja 24,50 euron välillä.
Webflow
Webflow on kahden aikaisemmin mainitun kotisivueditorin kaltainen apuväline, jolla aloittelijakin voi suunnitella ammattimaisen näköiset nettisivut nopeasti ja edullisesti. Webflow tarjoaa kilpailijoihinsa verrattuna hieman edistyksellisempiä ominaisuuksia – asia, joka voi olla joko hyvä tai huono käyttäjän motivaatioista ja osaamisesta riippuen.
Kenelle Webflow sopii?
Webflow-palvelun avulla voi luoda yksinkertaisia sekä myös kehittyneempiä nettisivuja pienelle ja keskisuurelle yritykselle. Sivuja voi muokata syvemmältä kuin Webnoden tai Wixin avulla, eli saat optimoitua sivujasi juuri omaan tarkoitukseesi sopiviksi.
Ammattimaisten ominaisuuksiensa vuoksi Webflow ei ole markkinoiden helppokäyttöisin kotisivueditori. Se sopiikin hyvin kotisivujen tekijälle, jolla on jo jonkinlaista kokemusta tai ymmärrystä kotisivujen tekemisestä, mutta ei halua lähteä rakentamaan sivuja alusta alkaen koodaamalla.
Kotisivujen teko Webflow-palvelulla
Webflown käyttö alkaa rekisteröitymisestä, minkä jälkeen käyttäjä päätyy lyhyeen tutoriaaliin palvelun käyttämisestä. Webflow käyttää kotisivujen luomisessa ”laatikoita”, eli jokaiselle sivun elementille luodaan oma laatikkonsa. Käyttöliittymä näyttää hieman Photoshop-kuvankäsittelyohjelmalta, mikä saattaa osaltaan sekoittaa aloittelevia käyttäjiä.
Webflow:n avulla yksinkertaisten kotisivujen suunnittelu ja toteutus on hieman työläämpää kuin Wixillä tai Webnodella, mutta vastaavasti käytettävissä on huomattavasti enemmän työkaluja sekä sisällön että ulkoasun muokkaamiseen. Webflow:n sisällä on muun muassa widget-työkalupankki, josta voi liittää sivulle erilaisia lisäosia joko ilmaiseksi tai pienestä lisämaksusta.
Kotisivujen suunnittelun lyhyt oppimäärä
1. Tee sivut niiden tarkoitusta vastaaviksi.
Tämä sääntö kuulostaa itsestäänselvältä, mutta valitettavan monet nettisivut eivät täytä tarkoitustaan. Jos olet ammatiltasi hieroja ja tarkoituksenasi on saada nettisivujen kautta lisää asiakkaita, kerro palveluistasi ja hinnoistasi ytimekkäästi ja myyvästi. Lisää sivuille mahdollisuus yhteydenottoon lisätietoja varten sekä työkalu, jolla asiakas voi varata ajan saman tien. Kerro myös, missä toimipisteesi sijaitsee.
2. Kiinnitä huomiota sisällön selkeyteen ja omaperäisyyteen.
Toimi näin, teitpä sivusi sitten yrityksestäsi, järjestöstäsi tai vaikkapa bändistäsi. Oikolue tekstisi aina. Älä ikinä kopioi tietoa muilta sivulta – jos haluat viitata johonkin toiseen tietolähteeseen, tee sinne linkki. Google ei katso hyvällä kopioitua tekstiä.
3. Mieti ulkoasu tarkkaan ja elävöitä tekstiä kuvilla.
Valmiita sivupohjia käytettäessä saa kotisivuista helposti näyttävät. Editoreissa on usein käytettävissä kuvapankki, mutta saat sivuille persoonallisuutta liittämällä sinne itse ottamiasi kuvia. Nykypäivän kännyköillä saa otettua korkealaatuisia kuvia, kunhan opettelet ensin sommittelun ja kuvaamisen perusteet.
4. Älä unohda hakukoneoptimointia.
Ota selvää, millä sanoilla sivujasi voitaisiin hakea, ja optimoi sen jälkeen sisältösi näitä hakusanoja vastaavaksi. Jos hierontayrityksesi sijaitsee Orimattilassa, tulee potentiaalinen asiakas todennäköisesti kirjottamaan hakukenttään ”hieroja Orimattila”. Katso siis, että nämä sanat löytyvät sivultasi sekä otsikosta että tekstistä. Älä kuitenkaan yliviljele hakusanoja.
Hakukoneoptimointi on suhteellisen monimutkainen asia, jota kannattaa opiskella. Tällä sivulla esitellyt kotisivueditorit antavat onneksi hakukoneoptimointiin jo suhteellisen hyvät työkalut.
5. Muista mobiili.
Nettiä selataan mobiililaitteilla koko ajan enemmän ja enemmän, ja joillain aloilla jo suurin osa hauista tapahtuu mobiililaitteissa. Älä siis missään tapauksessa unohda kännykän tai tabletin käyttäjiä sivuja rakentaessasi.
Kotisivueditorien avulla tehdyt sivut ovat automaattisesti responsiiivisia, eli ne mukautuvat käyttäjän käyttämän laitteen kokoon. Kannattaa kuitenkin testata sivuja myös kännykällä ja tarpeen vaatiessa parantaa mobiilisivujen käytettävyyttä vielä erikseen.