Nielsen on maailmanlaajuisesti toimiva markkinatutkimuslaitos, joka tuottaa tietoa eri maiden kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Suomessa toimiva Nielsen Kuluttajapaneeli kerää dataa eri puolilla maata asuvilta näytetalouksilta, jotka kaikki edustavat erilaisia taustaryhmiä.
Nielsen Kuluttajapaneelin tiedonkeruu tehdään lukemalla jokaisen ostetun tuotteen viivakoodi kädessä pidettävän skannerin avulla. Menetelmä poikkeaa kaikista muista Rahakoneen sivuilla esitellyistä maksetuista kyselyistä, sillä tietoja tai mielipiteitä ei tarvitse täyttää lomakkeisiin eikä kyselykaavakkeisiin.
Nielsenin kulutustutkimukset perustuvat mittaviin otoksiin, ja niitä tulkitsemalla valmistajat ja jälleenmyyjät pyrkivät ymmärtämään kuluttajien ostokäyttäytymistä ja mieltymyksiä. Nielsen toimii noin 100 eri maassa, ja sen päätoimipaikka on USA:ssa.
Siirry Nielsen Kuluttajapaneeliin tästä!
Paljonko voin ansaita Nielsen Kuluttajapaneelin kautta?
Ostoksien skannaamisesta saa palkkioksi viikoittain maksettavia pisteitä. Pisteitä ei voi vaihtaa käteiseksi, mutta niillä voi lunastaa tuotteita Nielsenin omasta kaupasta. Suosituimpia Nielsen-palkintoja ovat suomalaiset desing-merkkien (Iittala, Marimekko, Fiskars) tuotteet, mutta suuremmilla pistemäärillä voi lunastaa myös esimerkiksi puhelimen tai television sekä tuotelahjakortteja suomalaisiin kauppoihin.
Säännöllisesti tuotteitaan skannaavat osallistuvat automaattisesti arvontoihin, joita järjestetään vähintään kerran kuukaudessa. Arvonnoista voi voittaa matkalahjakortteja, tuotteita ja tuotepaketteja sekä jopa uuden auton.
Miten rekisteröidyn jäseneksi?
Nielsen Kuluttajapaneeliin otetaan mukaan erilaisia talouksia eri puolilta Suomea. Mukaan otetaan niin yhden hengen kotitalouksia kuin suurperheitäkin, ja skannaajien ikähaarukka vaihtelee 16-90 ikävuoden välillä.
Rekisteröitymisen jälkeen Nielsen ottaa sinuun yhteyttä ja kertoo, onko paneelissa tilaa juuri sinun kaltaisellesi jäsenelle. Jos sinut hyväksytään joukkoon, saat pian postipaketissa mukana kannettavan skannerin. Sen jälkeen voit aloittaa ostostesi skannaamisen ja pisteiden kerryttämisen.
Miten tietojenkeruu tapahtuu?
Nielsen Kuluttajapaneelin jäsenet skannaavat päivittäin kaikki ostoksensa. Skannaaminen tapahtuu lukemalla jokaisen tuotteen viivakoodi pakkauksen kyljestä. Skannattu data siirretään automaattisesti Nielsenille tukiaseman kautta, joten puuha ei aiheuta kuluttajapaneelin jäsenelle minkäänlaisia lisäkustannuksia.
Jos sinut hyväksytään Nielsen Kuluttajapaneelin jäseneksi, sitoudut skannaamaan kaikki omat ja talouteesi kuuluvien ihmisten päivittäistavaraostokset kaupasta riippumatta. Jos haluat lopettaa jäsenyyden, tulee sinun palauttaa skanneri Nielsenille.
Nielsen Kuluttajapaneelin hyvät puolet
Skannaaminen ei ole vaikeaa, ja esimerkiksi perheen pienimmät tekevät sen usein mielellään. Säännöllisesti skannaamalla saa lunastettua hyviä tuotelahjoja sekä lahjakortteja, mutta moni jäsen ammentaa motivaationsa mahdollisuudesta voittaa arvonnoista suuren kokoluokan palkintoja.
Kuluttajapaneelin jäsen voi myös vaikuttaa. Ostokäyttäytymisesi on arvokasta dataa eri yrityksille, ja voit omalta osaltasi kannustaa niitä muuttamaan tuotevalikoimaansa esimerkiksi ympäristöystävällisempään suuntaan.
Nielsen Kuluttajapaneelin huonot puolet
Tuotteiden skannaaminen sitouttaa ja vie suhteellisen paljon aikaa, joten se ei sovi kiireiselle. Arvokkaimpien tuotteiden lunastamiseen vaaditaan myös melko runsaasti pisteitä.